Allmänna villkor

Ladda ner

1. Avtalsparter

Genom att acceptera dessa allmänna villkor erhåller du möjlighet att nyttja de tjänster som Autolend i Sverige AB (org. nr 559250-1109) tillhandahåller, nedan benämnd som Autolend.

Autolend i Sverige AB
Rättarvägen 3 
16968 Solna

E: info@autolend.se
H: www.autolend.se

2. Tjänstebeskrivning

Autolend tillhandahåller en kreditförmedlings-tjänst som kan nyttjas vid förvärv av bilar från återförsäljare med vilka Autolend ingått samarbetsavtal.

Genom en ansökan via Autolend kan du få erbjudanden om billån från flera kreditinstitut och andra långivare. Du får på så sätt möjlighet att jämföra affärsvillkor från flera aktörer och har möjlighet att välja det alternativ som passar dig bäst utifrån dina förutsättningar.

Autolend distribuerar även bilförsäkring i egenskap av anknuten sidoverksam försäkrings­förmedlare för EIR Försäkring AB, nedan benämnd Eir Försäkring.

Nedan i dessa allmänna villkor följer gemensamma respektive individuella villkor för respektive tjänst som Autolend tillhandahåller.

3. Gemensamma villkor

3.1 Personuppgifter

För att Autolend ska kunna tillhandahålla sina tjänster och fullgöra sina åtaganden gentemot användaren måste Autolend samla in, behandla och i viss mån lagra användares personuppgifter (”Personuppgifterna”).
Autolend behandlar Personuppgifterna i enlig­het med vid var tid tillämplig dataskyddslag­stiftning inklusive Dataskyddsförordningen. Autolends behandling av Personuppgifterna återfinns i den integritetspolicy som finns tillgänglig på Autolends webbplats www.autolend.se Policyn beskriver bland annat vilka Personuppgifter som samlas in och varför, den rättsliga grunden för behandlingen av Personuppgifterna, Autolends användning av automatiserat beslutsfattande och hur länge Personuppgifterna lagras.

3.2 Klagomålshantering

Autolend är mån om att du som kund ska vara nöjd med Autolends tjänster. Om du ändå skulle vara missnöjd kan du skicka in ett skriftligt klagomål till Autolends klagomålsansvarige via e-post; compliance@autolend.se

Autolend behandlar alla inkomna klagomål på ett effektivt och omsorgsfullt sätt. Efter det att ett klagomålsärende inkommit till Autolend kommer klagomålsansvarig gå igenom ärendet och kontakta dig inom 14 dagar för att informera dig om hur Autolend ser på ärendet eller när du kan förvänta dig svar. När ärendet behandlats av oss kommer du att erhålla ett motiverat beslut.

För det fall du inte skulle vara nöjd efter att Autolend prövat ditt klagomål kan du vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) för prövning av ditt ärende.

Allmänna reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm

T: 08-508 860 00
E: arn@arn.se

Även Konsumenternas Bank- och finansbyrå samt Konsumenternas Försäkringsbyrå lämnar avgiftsfri vägledning.

Konsumenternas Bank- och finansbyrå/ Försäkringsbyrå
Box 24215
104 51 Stockholm

T: 0200-22 58 00
Hemsida: www.konsumenternas.se

Du kan även få hjälp av din kommuns konsumentrådgivning eller av Hallå Konsument.
Du har dessutom möjlighet att låta svensk allmän domstol pröva tvisten.

3.3 Tillstånd och tillsyn

Autolend har av Finansinspektionen erhållit tillstånd för kreditförmedling enligt lagen (2014:275) om viss verksamhet med konsumentkrediter och står därför under Finansinspektionens tillsyn.

Du har möjlighet att kontrollera Autolends tillstånd i Finansinspektionens register eller genom att kontakta Finansinspektionen.

Finansinspektionen
Box 7821
103 97 Stockholm

T: 08-408 980 00
E: finansinspektionen@fi.se     

Autolends verksamhet med försäkrings-förmedling står under Finansinspektionens tillsyn. Autolends registrering som anknuten sidoverksam försäkringsförmedlare till Eir Försäkring kan kontrolleras i Bolagsverkets register eller genom att kontakta Bolagsverket.

Bolagsverket
851 81 Sundsvall,

T: 0771-670 670
E: bolagsverket@bolagsverket.se
H: www.bolagsverket.se

I den del som Autolend är skyldig att tillämpa regler i konsumentkreditlagen (2010:1846) samt sådana regler som avser marknadsföring i lagen (2018:1219) om försäkringsdistribution står Autolend under Konsumentverkets tillsyn.

Du har möjlighet att kontakta Konsumentverket vid frågor om de krav som åligger förmedlare av konsumentkrediter respektive försäkringar.

Konsumentverket/KO
Box 48
651 02 Karlstad

T: 0771–42 33 00
E: konsumentverket@konsumentverket.se

4. Villkor kreditförmedling 

4.1 Uppdrag och fullmakt

Genom att acceptera dessa allmänna villkor godkänner du att Autolend inhämtar en kreditupplysning på dig hos UC AB.

Genom att acceptera dessa allmänna villkor godkänner du vidare att Autolend inhämtar kreditbeslut från de långivare som Autolend samarbetar med i syfte att fullgöra kreditförmedlingen.

För det fall du väljer att inhämta uppgifter genom Tink AB lämnas en fullmakt till Tink att inhämta relevanta uppgifter om dig.

4.2 Särskilt om personuppgifter

Vid nyttjande av Autolends kreditförmedlings-tjänst kommer Autolend att utföra en initial bedömning av de uppgifter som du har lämnat och den information som Autolend hämtar in om dig. Detta sker i syfte att Autolend ska kunna bedöma vilka långivare som din ansökan ska skickas vidare till. Denna bedömning görs genom s.k. automatiserat beslutsfattande. För det fall du är missnöjd med eller har invänd­ningar mot det automatiserade beslutsfattande som utförts av Autolend kan du begära omprövning av beslutet genom att kontakta: compliance@autolend.se

Även de långivare Autolend samarbetar med tillämpar i de flesta fall automatiserat besluts­fattande såvitt avser den kreditprövning som utförs vid låneansökan. Även i förhållande till långivarna har du rätt att i vissa fall begära en manuell beslutsprocess. Vänligen vänd dig till respektive långivare för mer information om automatiserat beslutsfattande.

4.3 Rådgivning

Autolend tillhandahåller inte någon rådgivning gällande vilket, om något, krediterbjudande som du bör välja för finansiering av din bil.

4.4 Avgifter och ersättning

Du betalar inte några avgifter till Autolend för förmedlingen. Om du väljer att sluta ett kreditavtal som är förmedlat av Autolend så kommer däremot Autolend att erhålla en ersättning från långivaren.

4.5 Penningtvättskontroll

Autolend omfattas av lagen (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism i sin kreditförmedlingsverksamhet. Autolend är således skyldig att förhindra penningtvätt och finansiering av terrorism. Detta innebär bl.a. att Autolend behöver vidta åtgärder för kundkännedom för att kunna erbjuda tjänsten till dig.
Autolend kan komma att neka dig användning av tjänsten för det fall det visar sig att du exempelvis utgör en person i politiskt utsatt ställning eller förekommer på en sanktionslista. Du kommer i ett sådant fall att meddelas detta av Autolend. Om du skulle vara missnöjd med Autolends beslut i detta avseende kan du kontakta Autolend i enlighet med vad som sägs i avsnitt 3.2 ovan.

5. Villkor försäkringsförmedling

5.1 Anknuten sidoverksam försäkringsförmedlare

Autolend är registrerad som anknuten sidov­erksam försäkringsförmedlare till Eir Försäkring.
Autolend är registrerat för att förmedla försäkring inom följande försäkringsklasser:

  • Olycksfall,
  • Sjukdom,
  • Landfordon,
  • Godstransport
  • Annan sakskada,
  • Brand och naturkrafter,
  • Motorfordonsansvar,
  • Allmän ansvarighet.

Du har möjlighet att vända dig till Eir Försäkring via nedan angivna kontaktuppgifter för att inhämta upplysningar om vilka försäkrings-klasser/grupper av försäkrings­klasser som anställd hos Autolend har rätt att förmedla.

Anställd hos Autolend som distribuerar försäkringen är Karl Tyrén.

Eir Försäkring AB
Box 3132
103 62 Stockholm

T: 08-520 276 38
E: info@eirforsakring.se
H: www.eirforsakring.com

5.2 Om försäkringsförmedlingen

Autolend tillhandahåller i sin försäkrings-förmedling inte någon rådgivning om den försäkringsprodukt som distribueras till kund. Vidare lämnar Autolend inte någon rådgivning till kund som grundar sig på en opartisk och personlig analys. Autolend förmedlar endast bilförsäkringar från Eir Försäkring.

5.3 Ersättning

Du betalar inte någon avgift till Autolend för Autolends försäkringsförmedling. Autolend erhåller dock ersättning från Eir Försäkring för förmedlingen. Ersättningen är beroende av eventuell vinst som uppstår avseende de bilförsäkringar som Autolend förmedlat. Vinsten beräknas på summan av intjänade premier efter avdrag för bl.a. skaderegleringskostnader och skadeersättningsutbetalningar.

5.4 Ansvar

Eir Försäkring är ansvarigt för ren förmögenhetsskada som drabbar en kund eller någon som härleder sin rätt från en sådan kund till följd av att Autolend vid försäkrings­för­medlingen uppsåtligen eller av oaktsamhet åsidosätter sina skyldigheter.

5.5 Kvalificerat ägarinnehav

Autolend har inte ett kvalificerat ägarinnehav i något försäkringsföretag. Inget försäkrings­före­tag eller moderbolag till ett försäkringsföretag har ett kvalificerat ägarinnehav i Autolend.

5.6 Särskilt om klagomål

I klagomålsärenden relaterade till Autolends försäkringsförmedlingstjänst kan du, utöver vad som följer av punkten 3.2 ovan, vända dig till Eir Försäkring, vars kontaktuppgifter och rutiner för klagomålshantering kortfattat återges nedan.

Ett klagomål kan tillsändas Eir Försäkring per telefon eller via mejl klagomal@linforsakring.se

Efter det att ett klagomålsärende inkommit till Eir Försäkring kommer klagomålsansvarig gå igenom ärendet och kontakta dig inom 14 dagar för att informera dig om hur Eir Försäkring ser på ärendet eller när du kan förvänta dig svar.

Eir Försäkrings klagomålsansvarig kommer att meddela dig vilka åtgärder som vidtagits och redogöra för Eir Försäkrings ställning i klagomålet.

Om du inte skulle vara nöjd med det svar som Eir Försäkring lämnat i ett klagomål gällande försäkringsförmedlingen kan du få ditt ärende prövat av sådan annan instans som anges i punkt 3.2 ovan.

Illustration SVG